Digital omlegging krever teknologisk modernisering

Jan Petter Torgersrud den 28. oktober 2016

Digitalisering_ordsky_hvit_.pngDigitalisering er blitt så sentralt at IT nå havner på styrets bord.

IT-avdelingene i såvel banker som industribedrifter opplever nye krav til hva de skal levere. Forretningssiden i virksomheten krever endringer av løsninger som understøtter eksisterende prosesser, eller de krever at IT-avdelingen kommer opp med ideer til hvordan virksomheten skal kunne tilby tjenester ut i markedet på en annen måte. Dette kalles disruptiv teknologi.

I praksis er ikke dette så enkelt å innfri. Hovedutfordringen til spesielt større virksomheter er at de ikke har et miljø som er i stand til å levere på de raske endringene som forretningssiden ønsker seg, som mobilapplikasjoner og nye digitale kundeopplevelser.

Last ned vår e-ebok om digitalisering av virksomheten: Klar for den digitale reisen.  

Bytter bransje

Bare i løpet av det siste året har det vært en stor omskifting i norsk næringsliv. I fjor var det flere signaler om å ta fatt på en teknologisk opprusting, og allerede nå flagger flere virksomheter at de har omdefinert sin bransjetilhørighet: En bank er like mye en teknologibedrift. Det samme hører vi innen forsikring og en rekke industrivirksomheter. Forklaringen er at de utvikler digitale arbeidsprosesser og digitale tjenester og dermed jobber like mye med teknologi som med de bransjespesifikke tjenestene.

 

Kritisk transformasjon

Digitalisering er blitt så sentralt at IT nå havner på styrets bord. Årsaken er at digitaliseringen totalt transformer hvordan ting fungerer i flere bransjer. Den strategiske tanken bak er at digitaliseringen gir virksomheten fortrinn i konkurransen om å kapre nye og kreative produkter og tjenester.

I tillegg åpner det for å drive forretning på en langt mer effektiv måte. En studie fra Leading Digital viser at selskaper som til fulle utnytter de digitale mulighetene øker omsetningen og blir opp til 29 prosent mer lønnsomme.

Og det haster og er kritisk for bedriftene å gjennomføre sin digitale transformasjon: Ifølge en analyse fra Digital Vortex risikerer 40 prosent av de virksomhetene vi kjenner i dag å bli erstattet av digitale selskaper.

 

Skyløsninger

Når du tar fatt på denne prosessen, kan du notere deg tre fremste områdene som den digitale organisasjonen skal håndtere:

  1. Transformasjon av forretningsprosesser og -modeller
  2. Understøtte effektivitet og innovasjon i organisasjonen
  3. Personalisert kunde-/publikumsopplevelse

 

Disse nye prioritetene understøttes av følgende store teknologiområder:

  • Internet of Things
  • Big Data Analytics, som utnytter informasjonen i Big data
  • Mobilitet
  • Cloudløsninger og -tjenester

 

IT infrastruktur

IT-verktøy kan gi nye forretningsprosesser, smartere rutiner og mer fornøyde kunder. Fellesnevneren er at slike digitale tiltak krever en digital infrastruktur som er i stand til å håndtere underliggende dataflyt, analyser og prosesser. 

Tags: Digitalisering

Gratis e-bok: Klar for den digitale reisen? En bok om digitalisering av virksomheten